עזרה ראשונה נפשית בטלפון
הפוך לעמוד הבית
לקבלת מידע באי מייל
פסיכולוגיה- מבחר נושאים

איך להתמודד עם חרדות?

6/11/2007
איך להתמודד עם חרדות?

 

 

סיכום אירוח: הפסיכולוג יצחק גילת

 

מה אפשר לעשות כדי להירגע?
איך יוצאים מהלחץ הזה?
 הצפונית

לצפונית ולכל הגולשים שלום

השאלה ששאלת מעסיקה את כולנו, ובמיוחד אתכם, הצפוניים, כבר כמה ימים.
ראשית, חשוב לדעת שהלחץ והמתח והחרדה שאנחנו מרגישים הן תגובות נורמאליות לחלוטין למצב בו אנחנו מצויים בסכנה.
הן לא מעידות על תגובה לא נורמאלית או חריגה. כל מי שנתון בסכנה מגיב בתחושות של מתח ובתגובות פיסיולוגיות, שמגבירות את הדריכות.
יחד עם זאת, המתח והחרדה מאד מעיקים ולכן אנחנו זקוקים לדרכים איך להתמודד איתם.

כל אחד מתמודד בצורה שונה, אך יש כמה דרכים שיכולות לעזור כמעט לכל אחד:
לדבר על מה שמרגישים, לשתף אחרים ולהקשיב להם.
לא להיות לבד, במצב של מצוקה אנחנו זקוקים לתמיכה של הסביבה
להשתדל להיות עסוקים, בכל מיני עיסוקים שמעניינים אותנו, זה מסיח את הדעת ועשוי לעזור להעביר את הזמן בצורה מהנה ומועילה
גם נשימות עמוקות יכולות להועיל ולהרגיע.

***

אני גר במרכז הארץ.אין איום פיזי מידי על קיומי או של משפחתי אבל בכול זאת אני בהתקף חרדה שמלווה בקוצר נשימה חוסר יכולת לתפקד בבית הרבה בכי לחץ בחזה.  אני יודע שזה מהמצב הנפשי כרגע אבל חשוב לציין שאני לא בריא וסובלת מהלב.  אני בבעיה אבל מה לעשות כדי שאוכל להירגע?


- מדבריך אני מבין שאתה מתמודד עם קשיים ועם מצב בריאותי לא קל, עוד לפני המצב הנוכחי. זה נורמאלי לחלוטין, שהמתח והלחץ החיצוניים מגבירים אצלך את המתח ואת הלחץ.
מה אתה יכול לעשות? ראשית אתה כותב בעצמך שאינך נתון לאיום פיסי מיידי, וזה חשוב מאד. כדאי לך לחזור ולהזכיר לעצמך, שזה המצב. אתה אינך נתון לסכנה, והמסר הזה שתחזור עליו שוב ושוב, עשוי להרגיע אותך.
דבר נוסף, תחשב מהם הדברים שבדרך כלל מרגיעים אותך: התעמלות? עבודות יד? קריאה? בישול? טיולים? צפייה בסרטים או בטלביזיה? שיחה עם חברים וחברות? אתה יכול לעשות רשימה של דברים שמרגיעים, ולראות מה מביניהם מתאים לך לעשות בימים אלה.
דבר נוסף, אם אתה מרגיש צורך לשוחח ולשתף אחרים במה שאתה מרגיש, אתה יכול להשתתף בפורומים כאן, כמו הפורום של מתן, לשוחח עם ער"ן או עם שרותים אחרים של סיוע טלפוני.
מאחל לך שתחוש שוב את הרוגע

***

האם לדעתך הסיקור התקשורתי הגדול והמפורט מרגיע את האנשים בכך שהוא נותן להם מידע, או אולי הוא יוצר מצב הפוך - בו אנשים כל הזמן שומעים על טילים ופיצוצים וזה רק מעיק על מצבם הנפשי?

- שאלת שאלה מצוינת שתמיד עולה בהקשר של אירועים מעוררי חרדה.
התשובה שלי היא שהתקשורת ממלאה את שני "התפקידים": מצד אחד, המידע שמסופק על ידי התקשורת, הפרשנויות וההערכות, מורידות את העמימות ומפחיתות את החרדה. תחשוב על מצב בו לא היינו יודעים כלל מה מתרחש. מצד שני, ההבלטה וההצגה המפורטת של מראות וקולות המלחמה, בהחלט עלולה להגביר את החרדה בקרב מי שחשוף אליה.
אז מה עושים?
לדעתי הפתרון הוא חשיפה סלקטיבית לתקשורת. לא חייבים להיות צמודים לטלביזיה או לרדיו, נהפוך הוא. כדאי להתעדכן בהתרחשות, לשמוע פרשנויות וההערכות, אבל במידה מבוקרת. מאד מומלץ לעסוק בהרבה דברים אחרים, וגם אם רואים טלביזיה, כדאי לצפות בתוכניות מגוונות, ולצמצם את החשיפה לחדשות ולתוכניות שעוסקות במלחמה.

***

אתמול נפלה קטיושה במקום בו אני גר וכמעט התמוטטתי.. מה אני צריך לעשות?

- אפשר בהחלט להבין את התגובה הקשה שלך לנפילה של הקטיושה. רוב האנשים מגיבים כך כשהם נתונים בסכנה.
מה אתה יכול לעשות? תשתדל לא להיות לבד, להימצא בחברה של אחרים, במיוחד אנשים שאתה מרגיש נוח איתם, תשוחח על מה שאתה מרגיש וחושב. יחד עם זאת, תשתדל לא להיות עסוק כל הזמן בנושא, תנסה להעסיק את עצמך בדברים שמענינים אותך. דבר נוסף שיכול להרגיע, גם את הגוף וגם את הנפש, הוא נשימות. שאף אוויר, תחזיק אותו שלוש ארבע שניות, ואחר כך תנשוף אותו החוצה באיטיות, במשך ארבע חמש שניות. תוך כדי הנשימות האלה תגיד לעצמך שאתה יותר גוע. תחזור על זה כמה פעמים ביום.

***

אני גר בצפון, מאתמול בלילה אני כל לילה שומע רעשים מוזרים שמפריעים לי לישון, אני כל הזמן קופץ מהמיטה לבדוק אולי קרה משהו, אך כל פעם מתברר לי שלא קרה כלום. אני לא ישן בגלל כל הרעש הזה ואני נורא מודאג, מה אפשר לעשות בנוגע לזה?

- התגובה שאתה מתאר מופיעה לעיתים קרובות כאשר קיימת סכנה חיצונית כמו הטילים שנופלים עכשיו. יש סיכוי טוב שהתופעות האלה ייעלמו עם חלוף הסכנה. בינתיים, תנסה להרגיע את עצמך על ידי דיבור עם אנשים אחרים, אתה יכול לשוחח גם עם שרותים של סיוע טלפוני כמו ער"ן. אתה יכול לעשות תרגילי נשימה, שמורידים את המתח, תקרא איך לעשות זאת בתשובה שלי לפנייה קודמת. אם הסימנים שאתה מתאר אינם נעלמים, תפנה לרופא המשפחה שלך, יתכן שיתן לך כדורים שיעזרו לך לישון ולהרגיש רגוע יותר, ולא תצטרך להמשיך ולהשתמש בהם אחרי חלוף הסכנה.
מאחל לך שתחזור לרגיעה מהר

***

מה לגבי ילדים - האם עדיף לנתק אותם מהאירועים (לא לחשוף אותם לחדשות וכו’) ולנהל "חיים כרגיל", או דווקא לשתף אותם במידע. האם שיתוף כזה במידע ירגיע אותם או יגרום להיפך מזה?

- הילדים מרגישים חרדה גם אם אינם מבינים ממה היא נובעת. אם מנתקים אותם כליל מהאירועים ולא אומרים להם מאומה, זה עלול להחריף את החרדה. לכן כדאי לדבר איתם ולתת להם מידע, בהתאם לגיל שלהם.
יחד עם זאת, אני מאד ממליץ לא לחשוף אותם למראות קשים בטלביזיה. דבר נוסף, כדאי להמשיך עד כמה שיותר בעסקים כרגיל, כי זה מעניק ביטחון.
הדבר החשוב ביותר, החרדה של ילדים מוכללת לתחושה של חוסר ביטחון בסיסי. חשוב להעניק להם אהבה, חום, לחבק אותם ולהבטיח להם שאוהבים אותם.

***

אני אדם שנלחץ בקלות. התקופה הזו רק מחדדת אצלי הרגשות כאלה. האם מומלץ ללכת לגורם טיפולי כלשהו ולבקש תרופות הרגעה?

- נראה לי שאתה בהחלט יכול לפנות לרופא משפחה או לגורם טיפולי אחר, ויתכן כי תרופה מתאימה תוכל להרגיע אותך. אולם מה דעתך לנסות קודם להירגע בכוחות עצמך ובעזרתם של חברים ובני משפחה, וכן בעזרתם של שרותי עזרה ראשונה נפשית כמו הפורום באינטרנט או ער"ן? דרכים של התמודדות עם המתח בכוחות עצמך, אתה יכול לקרוא בתשובות שעניתי לשאלות קודמות. תעשה רשימה של דברים שבדרך כלל מרגיעים אותך, ותנסה לעשות אתהדברים האלה.
האפשרות של טיפול תרופתי תמיד קיימת, והיא בהחלט לגיטימית.

***
אני גרה בצפון, ונתונה להתקפות של טילים. לא יודעת מה יגרום לי להרגיש פחות נוח - להישאר בבית ולחשוש מהטילים, או לרדת לדרום ולגור אצל חברים, מה שאולי יהיה מרגיע מבחינה בטיחותית, אבל אני לא בן אדם שנוח לו מחוץ לבית שלו, בבתים של אחרים. מה עצתך?

- אכן התלבטות קשה ורצינית, והיצגת אותה בצורה ברורה וממוקדת.
קשה לי כמובן להחליט עבורך, זאת החלטה מאד אישית. אני יכול להציע לך לחשוב על כל האמצעים שאת יכולה לנקוט בבית על מנת להרגיש פחות חרדה ויתר רגועה, כולל התנהגות לפי הוראות הבטיחות, הימצאות בחברת אנשים שאת אוהבת, שיתוף אחרים ברגשות שלך, עיסוק בדברים מעניינים ומסיחי דעת, תרגילי נשימה. אם את חושבת שתצליחי להרגיע את עצמך במידה מספקת, אולי תוכלי להימנע מהנסיעה למקום בטוח יותר, שאני מבין שיהיה מאד לא נוח לך.
מאחל לך שלא תצטרכי להתלבט בכך עוד זמן רב.

הדפסשלח לחבר